Rady při koupi ojetého auta

Přidáno 20.08.2012 4 Komentářů

Koupě ojetého automobilu je ve většině případů tak trochu loterie. Statistické údaje jsou velmi nelichotivé – až každé čtvrté auto je kvůli zvýšení prodejní ceny „omlazené“, většina vozidel má přetočené tachometry a až 10 % prodávaných ojetých vozů má změněné identifikátory, což ve většině případů znamená, že jde o vůz kradený. Nástrah je mnoho a to jsme se ještě nezmínili o problémech technických, které jsou stejně závažné.

Nejprve tedy ony obecné rady, o jejichž významu se dozvíte hlouběji v článku:

    • Přiveďte si svého automechanika
    • Dejte výběru čas, prověřte všechno a pokud možno ještě víc a to 2x
    • V případě nejistoty předpokládejte horší variantu – aut je na prodej dostatek, nemusíte brát první „snesitelné“

Chcete i Vy ušetřit několik tisíc korun?


Teď už k samotným problémům detailněji.

 

Zaprvé: Původ vozidla

Zde najdeme nejvíce nástrah, které je potřeba překonat, a nebezpečí, které musíte vyloučit, abyste nenaletěli.

a) Vozidlo je kradené

b) Vozidlo je zatíženo leasingem, exekucí atď

c) Vozidlo je „omlazené“, nebo s přetočeným tachometrem (a tedy zbytečně drahé)

První dva případy jsou opravdu kritické – můžete kvůli nim o vůz bez náhrady přijít. Řešením je hloubková kontrola původu vozidla. Může vám v tom pomoci i autobazar, ale moc na to nespoléhejte. Zda není vozidlo kradené, zjistíte na stránkách cebia.cz, kde za poplatek můžete online provést ověření VIN kódu. Kromě webu zkontrolujsiauto.cz provozuje Cebia i další užitečný portál, zkontrolujsibazar.cz, který pomůže při výběru spolehlivého autobazaru. Také zkontrolujte, jestli má technický průkaz (osvědčení o registraci vozidla) zapsaný totožný VIN kód jako jednotlivé součástky auta.

Ministerstvo vnitra a Policie ČR také provozují registr odcizených vozidel, který ale nemusí být vždy dokonale aktualizován.

O leasingu a exekuci se ale pravděpodobně jen tak nedozvíte, tudíž jde o problém nejzávažnější, před kterým vás ochrání jenom štěstí (případné problémy můžete řešit až zpětně soudní cestou). Odcizená vozidla lze alespoň dohledat, případně přinejmenším zjistit, že jde o podezřelou nabídku, když je VIN kód na vozidle zfalšován, což nejsnáze pozná Váš automechanik, kterého si k nákupu/výběru rozhodně přizvěte. Pokud tuto část kontroly podceníte, po nákupu Vás může zaskočit už evidenční kontrola vozidla, kterou musíte absolvovat kvůli přihlášení vozidla do registru.

 

Zadruhé: Technický stav vozidla

Neméně závažné problémy souvisejí s technickým stavem vozidla. Mohou souviset, a nejčastěji i souvisejí, s omlazením vozidla:

a) Auto splňuje normu EURO 0, EURO 1, nebo EURO 2

b) Automobil je v horším technickém stavu, než by podle počtu najetých kilometrů mělo být

c) Vůz je bouraný

V případě, že je vůz dovezen ze zahraničí a nesplňuje některou z ekologických norem, budete si muset připlatit – splňuje-li EURO 0, pak 10 000 Kč, a dále 5 000 Kč, 3 000 Kč a splňuje-li EURO 3, pak neplatíte nic.

Budete muset také ověřit stáří vozidla – to nejsnáze provedete tak, že porovnáte rok výroby (viz velký technický průkaz) a data vyražená na různých součástkách ve vozidle. Tyto údaje by měly souhlasit – pokud ne, jde o omlazené vozidlo, nebo vozidlo s vyměněnými díly (například kvůli bouračce).

Nabourané vozidlo je velkým nebezpečím, kterému se raději vyhněte. Máte-li pochybnosti, určitě si takový vůz nevyberte. Takové vozidlo může být nebezpečné a do budoucna také velmi drahé – pravděpodobně bylo opraveno jen naoko, ale i kdyby ne, riziko technických problémů je u takového vozidla řádově vyšší, než u vozidla nebouraného.

Zda jde o nabourané vozidlo, poznáte například výše zmíněnou kontrolou jednotlivých součástek s vyraženým rokem výroby. Nepodceňujte ani kontrolu pneumatik – špatně ojeté pneu mohou značit, že je něco špatně s geometrií vozu – sbíhavost kol prověříte nejlépe při jízdě, kdy na rovné silnici pustíte volant. Automobil by neměl sám „zatáčet“.

O celkovém technickém stavu (a o historii vozidla obecně) hodně vypovídá i servisní knížka, kterou byste měli vyžadovat.

Konkrétních úkonů pro zjištění technického stavu vozidla je však potřeba provést mnohem více – jde například o kontrolu laku, elektroniky vozidla, podvozku, motoru a podobně. Bez automechanika ale nikdy kontrolu neprovedete dostatečně kvalitně a hloubkově, proto doporučujeme si nějakého spolehlivého k výběru vozidla přizvat, abyste nebyli nepříjemně překvapení až u STK, nebo až Vás vůz zradí v nejméně vhodný okamžik.


Nenašli ste zde to co jste hledali?

Napište to do komentářu a my požadované informace doplníme. Totéž platí i pokud se Vám na webu neco nelíbí, nebo jste našli nejakou chybu.

Komentáře

  1. Helena Bénová says:

    Jsem majitelkou automobilu ŠKODA 1000MB.Bylo vyrobeno r. 1969. Mám možnost ho prodat za 80 000 KČ. Za totality jsem za něj zaplatila 46 000 Kč.Ptám se zda budu muset zaplati Daň ?? Poku ano, prosím kolik a z čeho se počítá. Děkuji.

  2. Tereza says:

    dobrý večer, chtěla jsem se optat kamarádka mi prodává AUTO které bylo přivezeno z německa a u nás přihlášeno k 7.3.2013 auto splňuje normu euro 2 a eko dan byla zřejmě placena budu ji platit znova pokud přepis auta bude k listopadu 2013? děkuji

    • ExpresníPojištění.cz says:

      Pokud byla ekodaň už jednou zaplacena, znovu ji platit nebudete. Údaj o zaplacení najdete ve velkým TP.

  3. Petr Málek says:

    Zajímavé

Napište komentář