Rady při koupi ojetého auta
Koupě ojetého automobilu je ve většině případů tak trochu loterie. Statistické údaje jsou velmi nelichotivé – až každé čtvrté auto je kvůli zvýšení prodejní ceny „omlazené“, většina vozidel má přetočené tachometry a až 10 % prodávaných ojetých vozů má změněné identifikátory, což ve většině případů znamená, že jde o vůz kradený. Nástrah je mnoho a to jsme se ještě nezmínili o problémech technických, které jsou stejně závažné.
Nejprve tedy ony obecné rady, o jejichž významu se dozvíte hlouběji v článku:
- Přiveďte si svého automechanika
- Dejte výběru čas, prověřte všechno a pokud možno ještě víc a to 2x
- V případě nejistoty předpokládejte horší variantu – aut je na prodej dostatek, nemusíte brát první „snesitelné“
Teď už k samotným problémům detailněji.
Zaprvé: Původ vozidla
Zde najdeme nejvíce nástrah, které je potřeba překonat, a nebezpečí, které musíte vyloučit, abyste nenaletěli.
a) Vozidlo je kradené
b) Vozidlo je zatíženo leasingem, exekucí atď
c) Vozidlo je „omlazené“, nebo s přetočeným tachometrem (a tedy zbytečně drahé)
První dva případy jsou opravdu kritické – můžete kvůli nim o vůz bez náhrady přijít. Řešením je hloubková kontrola původu vozidla. Může vám v tom pomoci i autobazar, ale moc na to nespoléhejte. Zda není vozidlo kradené, zjistíte na stránkách cebia.cz, kde za poplatek můžete online provést ověření VIN kódu. Kromě webu zkontrolujsiauto.cz provozuje Cebia i další užitečný portál, zkontrolujsibazar.cz, který pomůže při výběru spolehlivého autobazaru. Také zkontrolujte, jestli má technický průkaz (osvědčení o registraci vozidla) zapsaný totožný VIN kód jako jednotlivé součástky auta.
Ministerstvo vnitra a Policie ČR také provozují registr odcizených vozidel, který ale nemusí být vždy dokonale aktualizován.
O leasingu a exekuci se ale pravděpodobně jen tak nedozvíte, tudíž jde o problém nejzávažnější, před kterým vás ochrání jenom štěstí (případné problémy můžete řešit až zpětně soudní cestou). Odcizená vozidla lze alespoň dohledat, případně přinejmenším zjistit, že jde o podezřelou nabídku, když je VIN kód na vozidle zfalšován, což nejsnáze pozná Váš automechanik, kterého si k nákupu/výběru rozhodně přizvěte. Pokud tuto část kontroly podceníte, po nákupu Vás může zaskočit už evidenční kontrola vozidla, kterou musíte absolvovat kvůli přihlášení vozidla do registru.
Zadruhé: Technický stav vozidla
Neméně závažné problémy souvisejí s technickým stavem vozidla. Mohou souviset, a nejčastěji i souvisejí, s omlazením vozidla:
a) Auto splňuje normu EURO 0, EURO 1, nebo EURO 2
b) Automobil je v horším technickém stavu, než by podle počtu najetých kilometrů mělo být
c) Vůz je bouraný
V případě, že je vůz dovezen ze zahraničí a nesplňuje některou z ekologických norem, budete si muset připlatit – splňuje-li EURO 0, pak 10 000 Kč, a dále 5 000 Kč, 3 000 Kč a splňuje-li EURO 3, pak neplatíte nic.
Budete muset také ověřit stáří vozidla – to nejsnáze provedete tak, že porovnáte rok výroby (viz velký technický průkaz) a data vyražená na různých součástkách ve vozidle. Tyto údaje by měly souhlasit – pokud ne, jde o omlazené vozidlo, nebo vozidlo s vyměněnými díly (například kvůli bouračce).
Nabourané vozidlo je velkým nebezpečím, kterému se raději vyhněte. Máte-li pochybnosti, určitě si takový vůz nevyberte. Takové vozidlo může být nebezpečné a do budoucna také velmi drahé – pravděpodobně bylo opraveno jen naoko, ale i kdyby ne, riziko technických problémů je u takového vozidla řádově vyšší, než u vozidla nebouraného.
Zda jde o nabourané vozidlo, poznáte například výše zmíněnou kontrolou jednotlivých součástek s vyraženým rokem výroby. Nepodceňujte ani kontrolu pneumatik – špatně ojeté pneu mohou značit, že je něco špatně s geometrií vozu – sbíhavost kol prověříte nejlépe při jízdě, kdy na rovné silnici pustíte volant. Automobil by neměl sám „zatáčet“.
O celkovém technickém stavu (a o historii vozidla obecně) hodně vypovídá i servisní knížka, kterou byste měli vyžadovat.
Konkrétních úkonů pro zjištění technického stavu vozidla je však potřeba provést mnohem více – jde například o kontrolu laku, elektroniky vozidla, podvozku, motoru a podobně. Bez automechanika ale nikdy kontrolu neprovedete dostatečně kvalitně a hloubkově, proto doporučujeme si nějakého spolehlivého k výběru vozidla přizvat, abyste nebyli nepříjemně překvapení až u STK, nebo až Vás vůz zradí v nejméně vhodný okamžik.