Sedíte správně za volantem?
Správná řidičská pozice za volantem bývá mnohdy podceňována, ba dokonce přehlížena. Mnoho z řidičů totiž zapomíná, kolik času za volantem svého vozu stráví. Dle posledních průzkumů prosedí průměrný evropský řidič za volantem svého vozu asi 300 hodin ročně. To je více než dvanáct dní. Tento fakt bychom rozhodně neměli ignorovat a jednat podle něj.
V dnešním světě prakticky nenajdeme člověka ve středním věku, který by netrpěl problémy se zády a páteří. Proto bychom měli při výběru nového vozu mít na paměti, že kvalita sedadel by pro nás měla být stejně důležitým faktorem jako výkon vozu, spotřeba paliva nebo objem zavazadlového prostoru.
Šetřit na sedadlech se nevyplácí
V našich končinách není bohužel výjimkou, že se řidiči při koupi nových automobilů snaží na zvolených sedadlech co nejvíce ušetřit. Často proto sahají po základní variantě sedadel, mnohokráte i bez možnosti výškového nastavení. To je přitom v moha ohledech velice důležité. Pokud člověk nedosahuje naprosto průměrného vzrůstu, je prakticky jasné, že mu sedadlo bez výškového nastavování nebude vyhovovat. To se podepíše nejen na míře jeho cestovního pohodlí, hlavně tím ale může ohrozit bezpečnost svou, posádky vozy a potažmo i všech účastníků silničního provozu. Pokud totiž člověk menšího vzrůstu nedosáhne bezpečně na pedály a jeho noha z pedálu v nevhodný okamžik, může dojít k nehodě až s tragickými následky. Proto je vždy zapotřebí se před každou jízdou ujistit, že naše řidičská poloha za volantem je zcela vyhovující. Řidič by si měl před jízdou několikrát cvičně promačkat pedály a přesvědčit se i o správném nastavení volantu a ideální poloze bezpečnostního pásu. Zpět ale ke správné poloze za volantem. Ta je velice důležitá nejen kvůli, již zmíněné bezpečnosti, ale i pro ochranu našeho zdraví. Je znám prakticky nespočet případů, kdy si řidiči vinou špatné pozice za volantem přivodili trvalé zdravotní potíže. V dnešních automobilech existuje nepřeberné množství nabízených sedadel. Řidič má prakticky u každého nového modelu na výběr z několika verzí sedadel, několik druhů čalounění, vyhřívání, odvětrávání, možnost elektronické paměti a mnoho a mnoho dalších elementů, včetně bočních a kolenních airbagů. Sedadla jsou dnes zkrátka velice složitá a rozhodně se vyplatí před nákupem nového vozu jejich prostudování.
65 % Čechů sedí ve voze špatně! Jak se usadit správně?
Zvolení vhodného a certifikovaného sedadla ovšem není záruka ochrany našich zad. Nejdůležitější je se naučit sedadlo správně nastavit, což českým řidičům dělá evidentní problém. Podle posledního průzkumu, který v průběhu letních měsíců podnikl český Ústřední Auto Moto Klub, sedí špatně za volantem celých 65% Čechů. Stačí se přitom řídit několika jednoduchými radami:
- Experti doporučují nastavit sedák, co nejvýše je to možné. Nad hlavou by měl řidiči postačit prostor zhruba na šířku jednoho palce. Vyšší pozice za volantem má zaručit kvalitnější výhled z vozu, což patří mezi klíčové prvky při zvyšování bezpečnosti posádky.
- Správné nastavení vzdálenosti od pedálů je takové, kdy při sešlápnutí pedálu zůstává noha stále ohnutá. Je-li vaše noha při sešlápnutí pedálu zcela rovná, hrozí nebezpečí, že nedokážete při nenadálé situaci včas a správně zareagovat.
- Pokud sedadlo disponuje nastavením délky sedáku, měla by mezera mezi kolenem a předním okraje sedáku dosahovat délky odpovídající dvěma až třem prstům.
- Sklon sedáku by měl řidiči umožňovat stisknout pedál bez jakékoli námahy. Přitom by ale stehna měla být volně položena na sedáku tak, aby posed nabízel dostatek odpočinku.
- Správný sklon opěradla lze odhadnout pomocí vzdálenosti rukou od volantu. Při natažení paží by se měl věnec volantu nacházet v místě ohybu zápěstí.
- Horní část hlavové opěrky se má nacházet ve stejné výšce jako temeno hlavy. Vzdálenost dělící opěrku a týl by neměla v žádném případě překročit 3 cm. Při větší mezeře mezi hlavou a opěrkou by mohlo i v případě drobné srážky hrozit poranění krční páteře.
- Bezpečností pásy nesmí nikdy vést přes krk. Měly by ležet bez škrcení na těle řidiče či spolujezdce.
- Bederní podpěra by měla podporovat přirozený tvar páteře.
Správná poloha uleví zádům a přispěje k vyšší bezpečnosti
Díky dodržení těchto jednoduchých zásad dokážeme mnohem lépe bojovat s únavou za volantem. Díky správné poloze dokáže řidič lépe udržet pozornost a lépe tak reagovat v krizových situacích. Správným nastavením sedadla rovněž zvyšujeme míru pasivní bezpečnosti ve voze. Díky ideální pozici umožníme lepší funkcí zádržných systémů, mezi které patří bezpečnostní pásy, boční, okenní, kolenní a čelní airbagy, které v moderních vozech řidiče doslova obklopují. Rovněž tak podporujeme správnou funkci aktivní opěrky hlavy. Ta se v okamžiku nárazu automaticky přitlačí k hlavě řidiče, čímž zamezí poškození páteře, zejména při nárazu zezadu, kdy je tělo rychle rozpohybováno směrem vpřed, zatímco hlava zůstává na svém místě. To může mít za následek ošklivé zranění vazů, svalů a nervů v oblasti krku. Ačkoli jsou moderní vozy plné bezpečnostních prvků, fungují vždy jen se správným nastavením sedadla. Například čelní airbag může správně fungovat pouze tehdy, je-li horní část těla od airbagu ve volantu vzdálená maximálně 30 cm. Naopak, pokud řidič sedí příliš blízko volantu, neumožní mu jeho poloha rychlý pohyb volantem v případě krizové situace. Krom toho může mít přílišná blízkost také fatální následky při nehodě, při rychlém vystřelení airbagů proti obličeji řidiče.