Kolony si prodlužujeme sami, tvrdí BESIP
Všude přítomným kolonám, které nás o letošních prázdninách provázejí napříč celou republikou, jsme se již několikráte věnovali a podrobně jsme vás informovali o tom, kde můžete čekat zdržení a z jakého důvodu toto zdržení nastává. Nyní vám díky společnosti BESIP přinášíme základní pravidla, díky kterým se může stát cestování v kolonách a zúžení nejen pohodlnějším a rychlejším, ale hlavně bezpečnějším.
V zúžení s rozvahou a klidem
Největším strašákem současné dálnice D1 jsou zúžené úseky. V těch je rychlost omezena na hodnotu 80 km/h. Jak ale z praxe víme, jen málokdo se touto rychlostí v zúžení opravdu pohybuje. Po většinu času to na dálnici vypadá tak, že levý pruh se pohybuje rychlostí 60 km/h a pravý pruh, plný rozčilených řidičů, se pohybuje zakázanou sto kilometrovou rychlostí. Nezřídka kdy také dochází k situacím, kdy se řidič v levém, pouze 2,2 metru úzkém pruhu bojí předjet široký a pomalu jedoucí kamion v pruhu pravém. Tím se nejen zdržují ostatní řidiči, ale mnoho řidičů začne ztrácet nervy, což může mít až tragické následky. Proto přichází šéf společnosti BESIP, Pavel Farář s následující myšlenkou. „V omezeních, kde levý pruh je zpravidla široký 2,2 metru, je ideální střídavá jízda. Auta, všechna včetně nákladních, jedou za sebou střídavě v levém a v pravém jízdním pruhu, a to maximální povolenou rychlostí, nejčastěji 80 km/h. Takto projedou všichni bez zbytečných kolizních a stresových situací takovým omezením nejrychleji a nejplynuleji. Základem je plynulost a dodržování bezpečné vzdálenosti.“
Nezapomínejte na blinkry
Mnoho řidičů často zapomíná na správné používání blikačů, neboli blinkrů. Ty přitom neplní pouze funkci indikátoru změny jízdního směru, ale slouží i jako skvělý komunikační prostředek mezi řidiči. Proto bychom úkol tohoto malého, ale důležitého, řidičova pomocníka neměli ani zdaleka podceňovat. To platí dvojnásob při pohybu v zúžených úsecích. Blinkry dokáží upozornit řidiče vzadu jdoucím vozidle na blížící se krizovou situaci. A jak uvádí Pavel Farář, v důsledku minima prostoru lze krizová situace v zúžených úsecích vyřešit vždy jen brzdovým pedálem. S brzdovým pedálem je ale také potřeba zacházet s rozvahou, prudké brzdění může mít za následek nejen hrozící zadní náraz, ale také vyvolává tak zvané plovoucí kolony. To je druh kolon, kdy automobily na dálnici zastavují v důsledku prudkého brzdění vpředu jedoucího vozu. Vzniká tak kolona, aniž by vozům, v cestě stála jakákoli překážka. Na pozoru se rovněž mějte při jízdě před zúžením po boku rozměrnějšího vozu. Místo, kde dochází k zúžení, je sice přehledně označené a už z dálky na něj upozorňují značky nařizující pozvolné snížení rychlosti. Je ovšem třeba mít na paměti, že kamiony a autobusy potřebují pro nájezd do zúžení daleko více prostoru než osobní automobil a mohou vybočit do vedlejšího jízdního pruhu. Tento pohyb je třeba bedlivě sledovat, stejně jako výrazně žluté svislé dopravní značení. Řidič, který pohybu vedle jedoucího vozidla nevěnuje dostatečnou pozornost, se může zaleknout blížícího se kolosu, což může mít rovněž fatální následky.
Znáte šířku svého vozu?
Často opomíjeným, ale extrémně důležitým elementem při pohybu v zúžení je šířka vozu, Mnoho úžených úseků je osazeno značkou, indikující maximální šířku vozu. Zde je nutné upozornit, že se jedná o šířku vozu, včetně jeho zrcátek! Pokud tento limit vaše vozidlo nesplní, riskujete nejen pokutu, ale i poškození svého či ostatních vozů a hlavně bezpečí a životy všech účastníků silničního provozu. Pro zamezení těchto nebezpečenství je vhodné nevjíždět do levého pruhu s automobilem širším než 2 metry, včetně zrcátek. Tím by se měli řídit všichni řidiči dodávkových vozů, ale i majitelé větších SUV, jako například 2,2 metru širokého Volkswagen Touareg. Při běžné jízdě je sice velké pravděpodobnost, že váš vůz nikdo nebude podrobovat měření, ale můžete si být jisti, že by se o šířku vozu zajímali policisté při řešení vzniklé dopravní nehody.
Pravidlo ZIPu Češi stále nepochopili
V místech kde dochází ke svedení dvou či více jízdních pruhů do jednoho jízdního pruhu se vždy řídíme pravidlem ZIPu. Pokud by se tímto pravidlem řídili všichni řidiči bez výjimek, bylo by zdržení minimální. Bohužel často se setkáváme s tím, že za šestnáct let, co toto pravidlo na našem území platí jej Češi stále nedokázali pochopit a opět dochází ke zbytečnému vytváření kolon. Jak bychom měli při uplatňování pravidla ZIPu postupovat, nám sdělil opět Pavel Farář. „Do průběžného pruhu se zařazujeme až těsně před ním. Ideální je, pokud řidiči už zhruba 100 metrů před zúžením, kde jeden pruh končí, jedou „cikcak“. V takovém případě se pak bez brždění a bezpečně, přesně jako u zipu, zařazují do proudu pokračujících vozidel,“