Čtvrt století trvající partnerství
Tyto dny prožívá česká automobilka Škoda ve znamení velkých oslav důležitého výročí. Je tomu již 25 let, kdy tuzemská automobilka podepsala kontrakt o spolupráci s koncernem Volkswagen. Tehdy byl položen základní kámen toho, aby se z regionálního výrobce, jehož portfolio čítalo pouze dvojici modelů stal globální hráč automobilového trhu, který ročně vyrobí přes milion vozidel a její vozy jsou k dostání na více než 100 trzích.
Nutnost peněžní injekce
Na konci osmdesátých let bylo více než jisté, že česká Škoda se bez finanční pomoci ze zahraničí neobejde. Model Favorit, za kterým stál brilantní konstruktér Petr Hrdlička, sice byl velice oblíbený a dokázal v mnohém i své konkurenty ze západní Evropy, ale jeho vývoj přišel již tak zadluženou automobilku na 2,5 miliardy Kčs. Ihned po politickém převratu v zemi se začalo otevřeně hovořit o nutnosti automobilku privatizovat.
Při zahájení privatizace automobilky, jejíž historie sahá až do roku 1895, vybírala vláda České republiky z mnoha zájemců z východní Evropy a dokonce i z USA.
Samotní konstruktéři a zaměstnanci „škodovky“ preferovali jako budoucího majitele své společnosti, americký Ford a bavorské BMW. Největší zájem ale projevily dvě společnosti – francouzský Renault a německý Volkswagen, který se již v té době chlubil statusem „největší evropský výrobce automobilů“ a o mladoboleslavskou společnost projevoval dlouhou dobu velký zájem.
Škodu nahradila Dacia
Jak všichni víme, Renault z tohoto jednání odtáhl bez úspěchu. Myšlenky na odkup menší automobilky ho ale nikdy nepřešla. Musel si ale počkat až do roku 1999, kdy se majetkem Renaultu stala rumunská značka Dacia, která s Renaultem již dříve spolupracovala.
Z 200 000 na milion za 25 let
Konečné rozhodnutí z úst české vlády padlo 9. prosince 1990, kdy byl jako strategický partner Škody zvolen koncern Volkswagen. Německý gigant padl české vládě do oka hned z několika důvodů: Volkswagen již v roce 1987 úzce spolupracoval se Škodou v rámci zkoušek prototypů modelu Favorit. Volkswagen také nabízel široký a u zákazníků oblíbený sortiment, stejně jako kvalifikovanou pracovní sílu.
Po vyslovení konečného rozhodnutí byl změněn název automobilky Škoda na „Škoda, automobilová akciová společnost“ a do portfolia majetku Volkswagen vešla 16. dubna 1991 na základě smlouvy, jenž byla podepsána 28. března 1991 mezi tehdejším ministrem průmyslu Janem Vrbou a předsedou představenstva společnosti Volkswagen – Carlem Hahnem. Poté, co dokument vstoupil v platnost, získal Volkswagen po vložení 620 miliónů marek 31% podíl, který postupně navyšovala, až se 30. května 2000 stal Volkswagen majitelem 100 % akcií Škody.
O tom, jestli se „škodovce“ spojení s Volkswagenem vyplatilo či nikoli, se stále vedou spory. Bylo by velkou otázkou, jestli by se Škoda dokázala sama zachránit z dluhů za cenu udržení svobody. Odpůrci koncernu Volkswagen často hovoří o tom, že je Škoda omezována. Na druhou stranu. Opravdu si myslíte, že by se malý regionální výrobce vyrábějící 200 000 vozů ročně dokázal za 25 let svépomocí vypracovat v globálního hráče operujícího na 100 trzích, nabízejících 6 různých modelových řad a chrlící více než jeden milion nových vozů ročně?