Škoda 1000 MBX je mezi námi už 50 let

Přidáno 21.06.2016 Žádné komentáře

Psal se rok 1966, kdy se na světlo světa poprvé dostala nablýskaná škodovka typu 1000 MBX. Aktuálně se již jedná o legendární vozidlo s bohatou historií a širokým zástupcem obdivovatelů, kteří jsou ochotni za zachovalý kousek zaplatit i celkem zajímavé částky. Přesně před padesáti lety vyvolal tento model velké pozdvižení na mezinárodním autosalonu v Ženevě.

Pozitivní ohlasy nasvědčovaly skvělému marketingovému potenciálu, který se nakonec stal hlavním podnětem ke spuštění sériové výroby. Ta proběhla ještě v tom samém roce. Vrcholný model litrové třídy tak nenechal nikoho na pochybách o své nadřazenosti. I přes své senzační přijetí ze strany koncových zákazníků se tisícovka dostala do víru kritických diskuzí za své dvoudveřové provedení. Je to dáno prototypem Škoda 990 Tudor, ze kterého MBX vychází.

Obdiv sklidila i v Ženevě

Autosalon Ženeva je lukrativní přehlídkou velké automobilové podívané, která si svou prvotřídní prestiž zachovává až do současnosti. Je tomu už padesát let, kdy se po pomyslném úvodním hvizdu na scéně objevilo elegantní prosklené vozidlo typu Škoda 1000 MBX.

Design vozidla se držel hlavní myšlenky, aby se při prvním pohledu částečně vytratila přítomnost sloupků ve střední části vozidla. Sloupky končily až v polovině karosérie pod linií zasklení automobilu. Tento jedinečný návrh předběhl svou dobu. Každý pamětník vám potvrdí, že interiér vozidla nabízel doslova úchvatný výhled a příjemný pocit vzdušnosti.

Na svou dobu byl tento model mladoboleslavského závodu hodně vyspělý. Dokonce při výrobě bloku motoru bylo poprvé použito metody tlakového odlévání hliníku. Tato významná technologie výrobního procesu byla vytvořena a patentována již v letech 1922 inženýrem Josefem Polákem.

Nahlédněme pod kapotu vozidla

Dnes již historicky významné vozidlo Škoda 1000 MBX nabízí po nadzdvihnutí kapoty celkem zajímavou podívanou. Přesvědčme se i s padesátiletým odstupem o kvalitě tohoto stroje. Automobil disponoval zážehovým čtyřválcovým motorem o hodnotě 988 cm3 s naprosto senzačním výkonem 52 koní.

V otázce váhy se vůz dostal na hodnotu 815 kilogramů. Škodovka propůjčovala další prostor pro posádku a zavazadla až do maximálního hmotnostního zatížení 375 kilogramů. Pokud by vás zajímala maximální dosažitelná rychlost, tak ta se po chvilce trpělivosti vyšplhala až ke 127 kilometrům za hodinu.

Hodnota je vyčíslena i na půl milionu korun

Výroba Škody 1000 MBX podléhala vysokému podílu ruční práce. Tato skutečnost donutila majitele společnosti rozjet zcela nový provoz. Od listopadu roku 1967 se na trhu začalo objevovat i další vylepšení, které získalo označení 1100 MBX De Luxe s úctyhodným výkonem motoru stanoveným na hodnotě 1107 cm3.

V obou představených modelech se vyrobilo na 2517 kusů. V porovnání s klasickou tisícovkou MB je to nesrovnatelné číslo. Těch se v České republice vyrobilo téměř půl milionu. Tyto důvody vedou k aktuální ceně, za kterou se zachovalé modely MBX prodávají. Pokud vlastníte původní nikterak upravovaný model , lze za něj získat i 500 000.

Ze současného hlediska dokonce ani nic nenasvědčuje tomu, že by se v otázce ceny mělo cokoliv měnit. Odborníci se naopak domnívají, že model 1000 MBX se za několik desítek let dostane až k jednomu milionu korun. Historická vozidla předních automobilek jsou totiž zlatou investicí.


Nenašli ste zde to co jste hledali?

Napište to do komentářu a my požadované informace doplníme. Totéž platí i pokud se Vám na webu neco nelíbí, nebo jste našli nejakou chybu.

Napište komentář