Mitsubishi na kolenou. Japonská Dieselgate si vybírá svou daň.

Přidáno 3.06.2016 Žádné komentáře

Jak se zdá, loňské odhalení aféry dieselgate, kdy největší světová automobilka, Volkswagen, záměrně falšovala výsledky měření emisí, má a bude mít mnohem větší důsledky, než se původně očekávalo. To ovšem neplatí pouze pro německou automobilku z Wolfsburgu, ale i pro mnoho dalších automobilek.

Volkswagen se netrápí sám

Jak se dalo očekávat, vadné motory se softwarem, záměrně ovlivňující výsledky měření emisí, využívají i další značky z portfolia Volkswagenu jako Audi, Seat a Škoda. Do problémů se ale ve Spojených státech amerických dostává i Mercedes. Automobily s třícípou hvězdou na kapotě mají údajně měnit množství vypouštěných emisí, pokud teplota klesne pod deset stupňů celsia. Ačkoli Mercedes čelí v USA několika desítkám žalob, v porovnání s tak zvanou „japonskou Dieselgate“ se jedná o banality.

Vše začalo u Kei Cars

Do obrovských problémů se v posledních dnech dostala japonská automobilka Mitsubishi, která se po provalení aféry k podvodům sama přiznala. Na její pochybení upozornil její konkurent a zároveň obchodní partner – automobilka Nissan.

Mitsubishi patří k japonské špičce mezi výrobci miniaturních vozítek s názvem „kei cars“, které Země vycházejícího slunce tolik miluje. Mitsubishi je s výrobou kei cars dokonce tak daleko, že vyrábí kompletní vozy i pro ostatní automobilky, jako například pro Nissan. Tomu Mitsubishi dodává modely Dayz a Dayz Roox. Po nedávném obdržení takřka půl milionu těchto vozů se Nissan rozhodl, že si sám přeměří hodnoty výkonu, spotřeby a emisí. Jaké bylo ale překvapení zaměstnanců Nissanu, když se výsledky jejich měření emisí a spotřeby diametrálně lišily od těch, které uvádí Mitsubishi.

Po následném vyšetřování bylo zjištěno, že zaměstnanci Mitsubishi úmyslně podváděli jak při měření vypouštěných emisí z výfukového systému vozů, tak i při mření spotřeby vozidla.
Ačkoli se dle vyjádření mělo jednat pouze o problém automobilů kei cars určených pro japonský trh, ihned po provalení aféry spadly ceny akcií o více než patnáct procent, což se rovná největšímu propadu v posledním desetiletí. Propad akcií byl pouze jen začátkem celého kolotoče.

Další den již bylo obchodování s akciemi Mitsubishi zcela zastaveno. Ne ovšem z důvodu nařízení vlády, ale samotné burzy. Kvůli davovému šílenství byla japonská burza zcela zahlcena prodejními příkazy, které systém ani zaměstnanci nemohli zvládnout. V ten samý den japonské úřady uspořádaly razii v centrále automobilky s trojicí diamantů ve znaku a nařídily, aby Mitsubishi předložilo kompletní zprávu o případu.

Čtvrt století lživých informací a podvodů

Co z této zprávy vyplynulo, překvapilo i zkušené vyšetřovatele. Mitsubishi se přiznalo, že nepovolené metody měření emisí a spotřeby praktikuje již od roku 1991. Je tedy očividné, že prvotní vyjádření automobilky, že manipulováno bylo pouze s výsledky měření současných kei cars, bylo lživé. Navíc se ukázalo, že se aféra může týkat i automobilů prodávaných v zahraničí, jako například modelů RVR, Outlander, Pajero a dalších. Podvodů se měla automobilka údajně dopustit i při uvádění efektivity nového hybridu i-MiEV.

Nadvláda Nissanu přichází

Toto zjištění znamenalo další nevyhnutelný propad ceny akcií o více než polovinu, tedy zhruba o devadesát miliard korun, z jejich hodnoty před vypuknutí aféry. To samozřejmě automobilce moc nepomůže. V současnosti totiž potřebuje každý Jen. Pokud vezmeme v úvahu, jak podobné aféry končívají, je jisté, že automobilka bude donucena zaplatit nemalé odškodnění majitelům automobilů. Vedení Mitsubishi bylo dokonce již vyzváno vládou, aby od současných majitelů vozů, u nichž bylo provedeno chybné měření, vozy vykoupilo za jejich původní cenu. Dál bude společnost muset uhradit pokutu státům, kde se vozy prodávaly.

Další strana, která má bez diskuse nárok na odškodnění, je automobilka Nissan, která od Mitsubishi odebírala zmíněné modely Dayz a Dayz Roox. K této transakci ale jisto jistě nedojde. Společnost Nissan Motor se rozhodla využít zoufalé situace Mitsubishi a podařilo se jí skoupit nadpoloviční většinu akcií Mitsubishi, které se tak de facto stalo majetkem Nissanu. Výkonný ředitel společnosti Nissan Motor, Carlos Ghosn, uvedl, že se Nissan pokusí Mitsubishi pomoci překlenout toto těžké období a obnovit důvěru, kterou po provalení aféry ztratila v očích svých zákazníků.

Vedení s lítostí opouští své funkce

Kvůli skandálu již začínají přicházet i první oběti. Své odstoupení z funkce oficiálně ohlásil prezident Mitsubishi Tecuró Aikawa i výkonný viceprezident společnosti Rjúgo Nakao. Podíl těchto dvou pohlavárů na aféře je jistě minimální či dokonce žádný. Do svých funkcí byli dosazení teprve v průběhu loňského léta. V tradicionalistickém Japonsku je ale zapotřebí projevit lítost a přinést i jistou formu oběti za obnovení důvěry.

Trable má i Suzuki

Jak se zdá, Mitsubishi ale není jedinou automobilkou ze Země vycházejícího slunce, která se dostala do problémů spojených s aférou Dieselgate. Inspektoři totiž zjistili záměrné oklamání výsledků spotřeby paliva a hodnoty vypouštěných emisí i u vozů značky Suzuki. Tato aféra se konkrétně týká modelů Alto, Alto Lapin, Wagon R, Hustler, Spacia, Every, Carry, Jimny, Solio, Ignis, Baleno, SX4 S-Cross, Swift, Escudo, Escudo 2.4 a Jimny Sierra.


Nenašli ste zde to co jste hledali?

Napište to do komentářu a my požadované informace doplníme. Totéž platí i pokud se Vám na webu neco nelíbí, nebo jste našli nejakou chybu.